Slim samenwerken in een bijzondere arbeidsmarkt

‘Slim samenwerken’: een onmisbare trend, zeker in een tijd met een – zacht gezegd – bijzondere arbeidsmarkt. Organisaties worstelen steeds meer met het vinden en behouden van personeel en tegelijkertijd met het verdelen van de workload onder het bestaande personeel. Het gevaar dreigt dat de kleine groep aan werknemers die er wél is te veel op het bord heeft liggen, waardoor het risico op uitval hoger is en de groep alleen nog maar verder uitdunt. Een logische oplossing zou zijn om nieuw personeel aan te nemen. Als dat toch eens zo makkelijk zou gaan…

Maar het kan ook anders! Door je te richten op wat je wel hebt en hoe je daarmee vooruit kunt, kun je sneller en duurzamer resultaat behalen. Door met je huidige personeel effectiever en slimmer samen te werken kun je morgen al wat druk van de ketel halen!

Van personeelstekort tot generatieverschillen en bedrijfsgroei

Tekort aan personeel kan een goede reden zijn om dat slim samenwerken eens onder de
loep te nemen. Maar er zijn nog veel meer redenen waarom samenwerking aandacht verdient.

De inmiddels wel vier verschillende werkende generaties hebben allemaal andere eisen en behoeftes. Dit kan gaan over bijvoorbeeld werkprivé balans, financiën, vrije tijd en aantal werkuren.
Werkgevers hebben er een flinke kluif aan, om op al die verschillende behoeftes in te spelen.

Maar ook de groei van bedrijven en een veranderende wereld zorgen ervoor dat organisaties zoeken naar
nieuwe methodes en ontwikkelingsmogelijkheden. Vooral mkb’ers met tussen de 30 en 100 werknemers
ervaren ‘groeipijn’. Werkprocessen die al vanaf het begin zijn ingesleten, blijken niet meer bij de groei van het bedrijf of in de tijd van nu te passen. Familiebedrijven die na verloop van tijd zijn overgenomen en geëvolueerd tot grotere spelers, zijn soms qua werkprocessen nog ingericht als klein bedrijf. Willen ze ook de grote opdrachten goed aankunnen, dan zullen ze opnieuw op zoek moeten naar de uitdagingen en kansen die er liggen.

Door effectiever en slimmer samen te werken, kun je morgen al wat druk van de ketel halen.

Al deze uitdagingen zijn nog niet zomaar morgen opgelost. Dus doe iets waar je nú invloed op
kunt uitoefenen – zo slim mogelijk (samen)werken! Wat we daaronder verstaan? Dat je voordat
je begint al wéét dat de klant aan het einde van de rit tevreden is en zonder mopperen de factuur
betaalt. Omdat werkprocessen soepeler lopen, met blije medewerkers, die met plezier en passie
hun werk doen, zonder dat ze al hun energie verliezen op banale zaken.
Klinkt als een open deur. Maar hoe pak je dat aan?

Snel werkdruk verlagen, hoe doe je dat?

Op de eerste plaats: weet met wie je werkt. Met wat voor mensen en wat voor team. Je kunt gebruik maken van verschillende modellen om inzicht te creëren. Een voorbeeld is de laagdrempelige DISC-methode.

Maar het kan van alles zijn. Welke sterke kanten zie je? Welke punten mis je of kunnen worden verbeterd?
De resultaten houd je in het licht tegen het grotere plaatje: de kleur, cultuur en strategie van de organisatie. Zo krijg je inzicht in de richting die je op wilt. Soms weet je dat zelf, soms kun je daar hulp bij gebruiken.

Die richting koppel je aan hr-thema’s, van arbeidsmarktcommunicatie tot aan uitdiensttreding. Doorloop alle stappen die daarbij komen kijken. Is de basis (juridisch) op orde, zijn er risico’s, maar ook: welke extra’s kun je doen om een topwerkgever te zijn? We verbinden daar praktische doelen aan. Doelen die een richting bepalen, waardoor iedereen weet waar je samen naartoe werkt.

Wil je efficiënter en slimmer samenwerken? Is hybride werken een belangrijk onderwerp? Wil je dat vergaderingen korter duren of ben je op zoek naar methodes voor brainstormsessies?

Oplossingen: van trainingen tot slimme tools

Wanneer je precies in beeld hebt wat je wilt bereiken, kun je vanuit daar een aanpak kiezen. Een training time management, persoonlijk leiderschap of effectief samenwerken, bijvoorbeeld.

Of je zoekt naar handige tools die je kunnen helpen bij de richting die je op wilt. Denk aan online hulpmiddelen als Miro (online whiteboard tool) of Trello (online planningstool). Je kunt ook toewerken naar een hybride werken plan of een coach inschakelen die meedenkt over aangepaste werkprocessen. Onze partner Personele Zaken heeft al veel organisaties geholpen met deze vraagstukken.

Drie tips om alvast mee te starten

  1. Ga uit van wat je wél hebt (en krijg daar inzicht in)
  2. Ga in gesprek met jouw medewerkers en luister goed naar wat zij nodig hebben
  3. Zorg voor duidelijke doelen, zodat iedereen weet waar je samen naartoe werkt, en waarom

Gerelateerd

Hoe stress werkt in je voordeel

Dat klinkt vreemd, vind je niet? Het woord ‘stress’ heeft zo’n negatieve lading, dat we het koste wat kost proberen te vermijden. Want stress associëren we met een […]

Lees verder

Amplitie (wat?) voor meer werkgeluk!

Amplitie. Een term die nog niet heel erg bekend is, maar wél het bestuderen waard. Het is namelijk een voorname trend binnen hr, volgens sommige bronnen zelfs dé […]

Lees verder

Zichtbaar met werkgeluk bezig zijn

“Vind jij aandacht voor werkgeluk in de werkomgeving belangrijk” Ja natuurlijk! Kun je je voorstellen dat nog geen 10 jaar geleden de gemiddelde ondernemer deze vraag heel anders […]

Lees verder