Amplitie (wat?) voor meer werkgeluk!

Amplitie. Een term die nog niet heel erg bekend is, maar wél het bestuderen waard. Het is namelijk een voorname trend binnen hr, volgens sommige bronnen zelfs dé hr-trend van dit moment.

We evolueren van curatie (genezen), naar preventie (voorkomen), naar amplitie (verbeteren), wat betekent dat je uitgaat van het positieve en daarop verder bouwt. Door je niet te richten op wat fout gaat, maar op hoe je successen kunt uitvergroten. Bijvoorbeeld door meer aandacht te richten op medewerkers die een vitale mindset hebben, dan op mensen die hun hakken in het zand zetten. Tijd om meer te weten te komen over amplitie!

Meeliften op het positieve

Natuurlijk laat je de mensen met hun hakken in het zand niet links liggen. En blijft het belangrijk
om verzuimdossiers en arbeidsconflicten op te lossen en mogelijke schadelasten te onderzoeken.
Dat hoort gewoon bij het vak en sterker nog: vanuit ‘problemen’ ontstaat vaak de behoefte om
het ook eens van de positieve kant te bekijken. 100% werken vanuit amplitie bestaat dan ook
niet. Je wilt ook leren van fouten en je moet soms zaken oplossen die echt mis zijn gegaan.

De manier waarop je die uitdagingen aangaat kan wel amplitief. Door te kijken naar wat er goed
gaat, welke kansen er liggen en hoe de te maken verbeteringen op dat succes mee kunnen liften.

Er is niet één bepaalde amplitiemethode. Maar het is wel een gedachtegoed waarin je je aandacht
zoveel mogelijk kunt verdelen richting het positieve. Stel dat je een verzuimpercentage van
5% hebt, dan is 95% van de mensen wél aan het werk. En die 95% beschikt over bergen aan ambitie
en productiviteit, waar misschien wel nóg meer werkplezier en creativiteit uit te halen valt.

Dat betekent niet dat je niet meer naar de 5% moet omkijken, maar wel dat je door extra aandacht te geven aan die 95%, voorkomt dat een deel daarvan op een later moment verzuimt. Preventie dus, maar
dan net een stapje verder.

Amplitie in de praktijk

Dat klinkt allemaal fantastisch, maar hoe pas je dat concreet toe? Hieronder lees je twee voorbeelden van amplitie in de praktijk, in klantcases van onze partner Personele Zaken:

Voorbeeld 1: Van veiligheid naar vitaliteit

Bedrijf X zit in de technische sector en heeft daarmee veiligheid zeer hoog in het vaandel staan. Veiligheidschecks worden geregeld uitgevoerd en veiligheid komt overal terug: in gesprekken, werkoverleggen en iedere vorm van communicatie, zoals nieuwsbrieven, attenties, etc. Ze zijn in de hoogste graad gecertificeerd op het gebied van veiligheid. Veiligheid is een vanzelfsprekendheid.

Omdat Bedrijf X hier zo goed in is, kon Personele Zaken deze positieve resultaten gebruiken om veranderingen op het gebied van vitaliteit voor elkaar te krijgen. Zo brachten ze beweging en voeding in lijn met de algemene visie, liftten mee op het succes van veiligheid, lieten de voordelen van vitaliteit zien en konden zo toewerken naar bewustwording en zelfs al activatie. De werkgever liet zien dat vitaliteit, net als veiligheid, belangrijk is en dat hij graag goede zorg biedt en werkgeluk vooropstelt.

Voorbeeld 2: Cultuurverandering voor wie mee wil werken

Bij bedrijf Y heerst veel onrust op de werkvloer, tot pesterijen aan toe. De ondernemers hebben Personele Zaken ingeschakeld, omdat ze zelf niet meer zagen waar ze moesten beginnen om dit op te lossen.

De adviseurs van Personele Zaken begonnen hun onderzoek met een persoonlijk gesprek met alle medewerkers. Zo konden zij achterhalen waar de positieve en negatieve energie zit. Het actieplan dat daar vervolgens uit kwam startte met inspelen op de groep mensen die positief vooruit
willen kijken. Zo kwam er een coach, gezellige borrels, teambuilding en werkoverleggen waarin ook persoonlijke onderwerpen besproken konden worden. Door eerst in kleine stappen de positieve mindset aandacht te geven, kun je later op die successen aanhaken om ook het negatieve op te lossen.

Uitdagingen in verzuimdossiers en arbeidsconflicten blijven er altijd. De manier waarop je die uitdagingen aangaat , kan wel amplitief. Door te kijken naar wat goed gaat, welke kansen er liggen en hoe je kunt zorgen dat de nodige verbeteringen kunnen meeliften op dat succes.

Amplitie en talentmanagement

Bij de School voor Werkgeluk richten we ons altijd op het positieve en haken we aan op wat
goed gaat om verandering in gang te zetten. Die gedachtegang is perfect door te voeren in talentmanagement. Het is al een hele stap om het niet meer te hebben over ‘functioneringsgesprekken’, maar over ‘ontwikkelingsgesprekken’ of ‘talentgesprekken’.

Maar het gaat er ook om dat je kijkt naar de persoon: waar krijgt diegene energie van, wat heeft ‘ie in huis, wat wordt er zowel privé als vanuit de werkomgeving van ‘m gevraagd? Hoe komt hij van
waar hij nu staat naar waar hij naartoe zou willen? Daarmee focus je dus minder op waar iemand volgens jouw waarden als bedrijf zou moeten staan en wat er mis is gegaan als hij daar (nog) niet
is, maar meer op mogelijkheden die de persoon biedt en in de toekomst nog meer te bieden heeft. Je focust meer op drijfveren en niet alleen op kennis & vaardigheden.

Je bekijkt dat natuurlijk wel in de context van de organisatie. Hoe sluiten iemands talenten
aan op de visie van jouw bedrijf? Werken jullie vanuit dezelfde idealen? Een positieve benadering van ontwikkeling, waarmee je mensen meer motiveert een stapje extra te zetten!

Wil je meer tips over hoe je nou écht fijne gesprekken met je medewerkers voert? Volg dan onze training Een Geniale Gesprekscyclus.

Gerelateerd

Last van Kerststress?

Kerst! Voor de één de mooiste tijd van het jaar, genietend van al die gezelligheid met familie en vrienden, lekker koken, het huis mooi versieren van binnen en […]

Lees verder

Slim samenwerken in een bijzondere arbeidsmarkt

‘Slim samenwerken’: een onmisbare trend, zeker in een tijd met een – zacht gezegd – bijzondere arbeidsmarkt. Organisaties worstelen steeds meer met het vinden en behouden van personeel […]

Lees verder

Zichtbaar met werkgeluk bezig zijn

“Vind jij aandacht voor werkgeluk in de werkomgeving belangrijk” Ja natuurlijk! Kun je je voorstellen dat nog geen 10 jaar geleden de gemiddelde ondernemer deze vraag heel anders […]

Lees verder