Zichtbaar met werkgeluk bezig zijn

“Vind jij aandacht voor werkgeluk in de werkomgeving belangrijk”
Ja natuurlijk!

Kun je je voorstellen dat nog geen 10 jaar geleden de gemiddelde ondernemer deze vraag heel anders zou beantwoorden? Om het onderwerp ‘werkgeluk’ of ‘vitaliteit’ bij het management op de agenda te krijgen, moesten HR-managers flink aan het werk. Tenminste, als zij het zélf al belangrijk genoeg vonden.
Hoe tof om te zien dat dit tegenwoordig heel anders gaat. Werkgevers zetten nu zelfs hun aandacht voor vitaliteit en werkgeluk in de schijnwerpers om daarmee klanten en potentiële werknemers over de streep te trekken. Een trend die we ‘zichtbare vitaliteit’ noemen.

Maar… waar komt die omslag vandaan en wat kun je ermee als werkgever?

Vitaliteit steeds meer op de kaart

Goede zorg voor de medewerker begon voor een deel als een verplichting. De wet schreef regels
voor die werknemers beschermden. Dat betekende o.a. een veilige werkomgeving en doorbetaling
bij verzuim. Een goed verzuimbeleid inregelen vond men toen wel belangrijk, maar preventie was niet echt iets waar men mee bezig was.

Inmiddels is daarin wel het een en ander veranderd. Gezondheid kwam steeds hoger op
de agenda te staan in de politiek. Welvaartsziekten deden hun intrede en moesten worden aangepakt.
Werkgevers zagen verzuim oplopen en moesten op zoek naar slimmere oplossingen.

En dat merken we nu nog steeds: De huidige personeelstekorten zorgen dat gezondheid nóg belangrijker is geworden. Immers, als het lastig is om aan nieuwe medewerkers te komen, ben je extra zuinig op je huidige personeel. Dus is het belangrijk dat het verzuim minder wordt en de productiviteit stijgt. Duurzame inzetbaarheid in zijn pure vorm!

Ook vanuit werknemers is de houding ten opzichte van werk veranderd. Waar men vroeger vooral het inkomen belangrijk vond, letten werkzoekenden nu steeds meer op secundaire arbeidsvoorwaarden. Dus niet alleen maar brood op de plank, maar mogelijkheden voor ontwikkeling, zingeving, teamactiviteiten en – jawel – vitaliteit zijn thema’s die werknemers aantrekken en binden. Deze interesses beginnen al van jongs af aan. Huidige basisschoolleerlingen zijn zich nu al veel meer bewust van wat hun gezondheid beïnvloedt dan wij dat vroeger waren.

Zelf vitaliteit onder de aandacht brengen

Maak je duidelijk zichtbaar dat je als werkgever aandacht besteedt aan vitaliteit en werkgeluk, dan trek je makkelijker talent aan, ervaren je werknemers een prettige werkomgeving, waarin ze gelukkiger en gemotiveerder zijn en weet jij jouw personeel daardoor ook beter te behouden. Steeds meer werkgevers maken zich hier hard voor. Niet voor niets worden er jaarlijks prijzen uitgereikt voor de vitaalste werkgever en is vitaliteit een belangrijk onderdeel voor het beoordelen van topwerkgevers in Nederland.
Grote kans dus dat jij als werkgever niet achter wilt blijven. Waarschijnlijk ben je zelfs al heel ver. Maar wil je echt vooroplopen dan is er extra aandacht nodig.

Tip: bouw aan zichtbare vitaliteit in kleine stappen. Zie het niet als een verplichting, maar als een kansrijke vrije keuze.

Zorg ervoor dat je ook echt op orde hebt waarvan je naar buiten brengt dat je het doet. Zeg het niet alleen, maar dóé! Ben je zichtbaar bezig met de eerste stappen, dan kun je gaan
laten zien wat jij als werkgever allemaal te bieden hebt op het gebied van vitaliteit en werkgeluk. Zien jouw huidige en potentiële werknemers dat en herkennen ze dat, dan heeft dat namelijk ook weer een positieve werking op de ontwikkelingen in jouw bedrijfscultuur. Een wisselwerking dus!

Weten waar je moet beginnen?

Dat klinkt natuurlijk allemaal prachtig, maar waar begin je dan precies? Stel jezelf de volgende vragen.

  • Wat doe je nu al op het gebied van vitaliteit en werkgeluk?
  • Wat is de houding van jouw medewerkers op het gebied van vitaliteit en werkgeluk?
  • Hoe kijken buitenstaanders (klanten, potentiële werknemers, etc) daarnaar?
  • Welke kansen heb je liggen?
  • Betrek je jouw medewerkers voldoende bij het beleid en de uitrol ervan?
  • Hoe zorg je ervoor dat je continu blijft ontwikkelen?

Wil je echt zichtbaar met werkgeluk en vitaliteit bezig? Wees er trots op en laat het zien!

Gerelateerd

Amplitie (wat?) voor meer werkgeluk!

Amplitie. Een term die nog niet heel erg bekend is, maar wél het bestuderen waard. Het is namelijk een voorname trend binnen hr, volgens sommige bronnen zelfs dé […]

Lees verder

Slim samenwerken in een bijzondere arbeidsmarkt

‘Slim samenwerken’: een onmisbare trend, zeker in een tijd met een – zacht gezegd – bijzondere arbeidsmarkt. Organisaties worstelen steeds meer met het vinden en behouden van personeel […]

Lees verder

Hoe stress werkt in je voordeel

Dat klinkt vreemd, vind je niet? Het woord ‘stress’ heeft zo’n negatieve lading, dat we het koste wat kost proberen te vermijden. Want stress associëren we met een […]

Lees verder